גמביט טורקי (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמביט טורקי
Турецкий гамбит
מידע כללי
מאת בוריס אקונין
שפת המקור רוסית
תורגם לשפות עברית, אנגלית, צרפתית
סוגה מותחן
מקום התרחשות בולגריה, רומניה, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת "זכרוב"
תאריך הוצאה 1998
מספר עמודים 222
הוצאה בעברית
תרגום 2005
סדרה
סדרת ספרים תיבת פנדורין
ספר קודם עזאזל
הספר הבא לוויתן
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 5-8159-0045-1
הספרייה הלאומית 002486237
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמביט טורקירוסית: Турецкий гамбит) הוא הספר השני בסדרת הספרים הבלשית "תיבת פנדורין" פרי עטו של הסופר הרוסי-גאורגי בוריס אקונין. הספר פורסם לראשונה ב-1998 במוסקבה. תרגומו של יגאל ליברנט לעברית יצא לאור ב-2005, במקביל להפצת סרט קולנוע המבוסס על הספר.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בין יולי 1877 לתחילת 1878. הספר אינו מסופר מנקודת המבט של פנדורין, גיבור הסדרה הבלשית; אלא מנקודת המבט של ורוורה סובורובה - צעירה נאה, הרפתקנית ומתקדמת בדעותיה, שיצאה מפטרבורג לחפש את אהובה המשרת בצבא הרוסי במלחמה נגד האימפריה העותמנית, מלחמה "למען האחים הסלבים". לאחר שרומתה על ידי מורה דרך וננטשה על ידו חסרת כל בפונדק בולגרי, היא מחולצת על ידי פנדורין, ובהמשך שניהם מחולצים מידי חיילים טורקים ומגיעים למחנה הצבא הרוסי. שם נאות פנדורין לבקשת הגנרל מיזינוב למצוא את המרגל הטורקי המתוחכם, אנוור אפנדי, ולסכל את תכניותיו. מכאן ואילך העלילה מתגלגלת בין מקרי מוות וחשדות לבגידה וריגול המוטלים חליפות על דמויות שנות, כנהוג בז'נר הסיפור הבלשי, ובמקביל מתרחשים הארועים ההיסטוריים הנוגעים למלחמת שתי האימפריות, ולדמויות הקשורות ללחימה ולסיקור העיתונאי שלה - תוך שימוש של הסופר בדמויות היסטוריות אמיתיות, בהסוואה קלה של שמותיהן. זאת עד להתרה של העלילה בגילוי המרגל ובסיום המלחמה. ניכר שהמיקוד בספר הוא בתובנות לגבי התהליכים ההיסטוריים (שהסופר יודע את השלכותיהם בדיעבד, כמובן) - לרבות הסכנה הנשקפת לעולם מהרעיון של "רוסיה הגדולה"; ובגישה האנטי אימפריאליסטית, המנוסחת היטב והמפורטת דוקא בנאומו של המרגל לקראת סוף הספר. המרגל אינו מוצג כנבל, והבלש פנדורין סולד מהמלחמה, למרות שהוא פועל למען האינטרסים של מולדתו. משמעות שם הספר, "גמביט טורקי" - כפי שמוסבר בו - היא מהלך של הקרבת המלכה במשחק השחמט כדי להגיע לניצחון, מהלך שאליו מושווית פעולתו של המרגל למען מולדתו.

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 יצא לאקרנים סרט הקולנוע "גמביט טורקי", בבימויו של דז'אניק פאיזייב ובכיכובם של ייגור ברויב כאראסט פנדורין, אולגה קרסקו כוורוורה סובורובה ואחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]